pondělí 27. března 2017

If you don´t have anything nice to say...

...come talk to me!

Už jsou to dva měsíce od chvíle, kdy jsem zmizela z hnusný pražský zimy a objevila se v permanentně slunečnym San Jose. Dva měsíce od chvíle, co jsem nemohla najít Oriettin dům, ztrácela se i na Avenidě Central a vyrazila na dlouhou a šílenou cestu do Tortuguera.
A 7 týdnů od toho magickýho momentu, kdy jsme s Kevinem první noc v Cartágu vylezli na nejvyšší bod TECu a okouzleně zírali na rozsvícený údolí - a mně došlo, že jsem doma.

Ok, dost bylo patosu, pojďme se přesunout ke skutečně důležitému tématu:
Tico španělština - lekce druhá.

Ej.1: RICO.
Vždycky jsem říkala, že to nejtěžší na češtině je fakt, že můžeš jednu věc říct sty způsoby. Nejtěžší na Tico španělštině je fakt, že můžeš jedním slovem říct tak sto věcí.
Předpokládám, že původní význam slova rico je bohatý. V tomhle smyslu jsem ho ovšem ještě nikdy neslyšela použít. Zato to může znamenat skvělý, dobrý, chutný, úžasný, příjemný, krásný, sexy a prostě nejlepší. Rico je vítr v parnejch odpoledních v SJ, pláže, 99 procent jídla, stín pod palmama, pít alkohol, holky, kluci, vtipy, párty. Zatím nejpodivnějším použitím pro mě bylo, když Laura s výrazem vrcholného uspokojení pronesla Que RICO je řezat pauzák. WTF. Vlastně už vůbec nevím, co znamená Costa Rica. Možná že momentálně žiju na sexy pobřeží.

Každopádně to perfektně zapadá do dvou hlavních témat hovoru - jídlo (70 procent konverzace) a sex. Nebo ideálně oboje v jednom. Jenom pro zajímavost, když vám někdo nabídne yuka čipsy a řekne "Quieres escuchar  a la historia de yuka?", odpovězte ne. Fakt.

Myslím, že v žádnym ateliéru jsem se ještě někdy nesetkala s tolika hláškami typu "Takhle se chová, protože kouří tolik pér. Nemůže za to. Nevšímej si ho." Taky jsem nikdy neposlouchala takový množství tak vulgárních písniček. Sjíždíme je, zatímco klikáme v AutoCADu. Nekecám.

(Momentálně je čtvrt na 3 ráno. Trčíme zamčený ve škole - long story - a Andrea a Tamara si dávají duet Lets talk about sex, asi aby mi daly zapravdu...)

Ej. 2: Nadávky.
Miluju. Nový oblíbený slovo je carepicha. A hijoeputa. Me encanta <3 Obzvlášť od chvíle, když jsme se poznali s Osmanem, moje slovní zásoba v tomhle směru povážlivě vzrůstá.

Ej. 3: Zdrobněliny.
UGH, dont get me started on this. Playita, camita, poqutico, chunchita, ratito, momentito...Kdybych ty věci slyšela v češtině, asi bych tu musela nonstop zvracet, fakt. Představte si něco, co se nedá zdrobnit. Cokoliv. A věřte, že Ticos to přece jenom dokážou. Jakkoliv otřesně, úchylně a nechutně to bude znít. Je to trošku cringe challenge. Permanentní.

Ej.4: Chepe.
Nene, fakt jste si mysleli, že San José se říká San José?


Until next lesson!
Alis

PS, jestli jste v masochistický náladě, pusťte si tohle:


A spočítejte zdrobněliny. A pak buďte fakt vděční, že to na rozdíl ode mě nemusíte slyšet každý den.

Žádné komentáře:

Okomentovat